Triumfując w turnieju WTA 500 Porsche Tennis Grand Prix 2022 na ziemnych kortach w hali w Stuttgarcie Iga Świątek zarobiła, dodajmy, że w pełni zasłużenie, niemałą kwotę 93 823 euro, czyli ponad 436 tys. złotych. Jednak jeszcze więcej jest warty samochód, który Świątek otrzymała za zwycięstwo w imprezie. Dla zainteresowanych przybliżymy auto, które wygrała liderka rankingu WTA tenisistek. Jest to porsche taycan GTS sport turismo, czyli jeden z elektrycznych modeli niemieckiego producenta.
100 km/h w 3,7 sekundy
Sport Turismo oznacza wersję kombi, która ma bagażnik o pojemności 446 l. Wersja GTS jest środkową jeśli chodzi o moc, ale i to oznacza zawrotne 598 KM. Dzięki temu nawet przy sporej masie 2310 kg Iga Świątek nie będzie narzekała na osiągi.
Victory lap looks a 𝘭𝘪𝘵𝘵𝘭𝘦 different in Stuttgart 😏🚗@iga_swiatek | #PorscheTennis pic.twitter.com/X3DLX4fD7R
— wta (@WTA) April 24, 2022
Porsche taycan GTS sport turismo rozpędza się do 100 km/h w 3,7 s, co plasuje ten model bardziej wśród aut sportowych niż typowych kombi. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Na jednym ładowaniu w cyklu mieszanym porsche to pokonuje 424–490 km.
Cena samochodu, który Iga Świątek otrzymała za sukces w Stuttgarcie zależna jest od konfiguracji, ale auto warte jest sporo ponad 600 tys. złotych.
Organizatorzy turnieju w Stuttgarcie postanowili, że cztery najwyżej rozstawione tenisistki (Iga Świątek, Paula Badosa, Aryna Sabalenka i Maria Sakkari) odjadą flagowym modelem porsche 911. Tym samym Polka będzie miała w garażu dwa auta marki porsche.
Nakeży podkreślić, że w porsche taycan GTS udało się połączyć praktyczne nadwozie z niezwykle rasowym, dynamicznym wyglądem. Auto w tej odmianie nadwoziowej nie traci nic ze swojego świetnego wyglądu, a być może nawet zyskuje, bowiem tylne, mocno napompowane nadkola prezentują się jeszcze bardziej muskularnie w połączeniu z szerokim słupkiem C, przedłużoną linią dachu i niewielką szybą w klapie bagażnika. To wszystko w połączeniu z odmianą GTS, czerwonym lakierem, czarnymi dodatkami i satynowymi felgami w rozmiarze 21 cali daje doskonały efekt.

Oczywiście istotne jest to, co auto ma z tyłu, czyli bagażnik. Ma on pojemność 446 litrów w domyślnym ułożeniu oparć kanapy. Maksymalnie może to być 1212 litrów. Do tego wszystkiego należy doliczyć przedni bagażnik o pojemności 84 litrów.
Napęd na cztery koła
Moc całego układu napędowego to 598 KM, a maksymalny moment obrotowy to 850 Nm. Jest to moc dostępna chwilowo po aktywowaniu trybu Launch Control, „normalnie” do dyspozycji kierowcy jest 517 KM. Napęd przekazywany jest na cztery koła, choć należy zaznaczyć, że motor umieszczony z przodu ma jednobiegową przekładnię, natomiast silnik pracujący przy tylnej osi dysponuje dwubiegową skrzynią automatyczną. Cały system napędu na cztery koła współpracuje z systemem PTM (Porsche Traction Management) oraz PTV Plus (Porsche Torque Vectoring Plus). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w trybie Launch Control zajmuje 3,7 sekundy. Od 0 do 200 km/h GTS rozpędza się w 12 sekund. Prędkość maksymalna to 250 km/h.
W każdych warunkach auto spisuje się fantastycznie, jest bardzo komfortowe i prowadzi się zaskakująco łatwo. Należy tylko pamiętać, że prześwit w trybach Normal i Range jest bardzo niski i jazda po nierównych drogach oraz pokonywanie progów zwalniających może skończyć się lekkim przytarciem podwozia. Auto posiada doskonałe, nawet jak na samochód elektryczny wyciszenie i nawet przy dużych prędkościach do uszu kierowcy i pasażerów dobiega jedynie szum opon. Dość mocno słyszalny jest natomiast piach i kamienie, które obijają się o nadkola, ale być może to wrażenie związane z bardzo dobrą izolacją akustyczną (m.in. laminowane szyby) i niskimi oporami toczenia.
Mimo niezwykle szerokich opon (305 mm z tyłu), po puszczeniu pedału gazu, auto niezwykle gładko toczy się na wybiegu powoli wytracając prędkość. Podczas jazdy z niewielkiego wzniesienia na autostradzie przy nieco ponad 100 km/h auto w ogóle nie wytracało prędkości. Przy odrobinie wprawy można osiągnąć dzięki temu bardzo niskie średnie zużycia energii.
400 kilometrów przy pełnym tankowaniu
Dodać można, że przy pełnym “tankowaniu” da się przejechać około 400 kilometrów, “ładowanie” nie jest wcale długie. Standardowo GTS wyposażone są akumulatory Performance Plus o pojemności 93,4 kWh, które można ładować z mocą do 270 kW. W praktyce na takich szybkich ładowarkach uzupełnienie poziomu energii na kolejne 100 km trwa zaledwie 5 minut.
Dodajmy jeszcze, że już kilkadziesiąt minut po niedzielnym zwycięstwie Iga Świątek miała okazję przejechać się nowym autem.